Jak badana jest czystość paliwa?
Badanie czystości, a co za tym idzie, także jakości paliwa ma ogromne znaczenie. W Polsce weryfikacją zgodności ze standardami zajmuje się przede wszystkim Inspekcja Handlowa. Poszczególni dostawcy powinni jednak także na własną rękę stosować badania okresowe, potwierdzające dostarczanie wysokiej jakości substancji. Testy te wykonywane są przez wyspecjalizowane laboratoria, które dysponują odpowiednią wiedzą, a także sprzętem niezbędnym do dokonania szczegółowej analizy. W jaki sposób badana jest czystość paliw? Temat ten omawiamy w naszym artykule.
Badanie czystości paliw - dlaczego ma znaczenie?
Zobacz także: Jak badać czystość wody?
Dlaczego badanie czystości paliw ma tak duże znaczenie? Odpowiedź jest prosta: wysokiej jakości paliwo o dobrym składzie przekłada się na sprawne działanie maszyn, które są w nie zaopatrzone. I przeciwnie. Niskiej jakości produkt może być przyczyną licznych uszkodzeń i zaburzeń w działaniu maszyny. Stałe kontrolowanie standardów jest więc niezbędne w różnych firmach zajmujących się produkowaniem, a także dystrybuowaniem paliwa.
W jaki sposób jakość paliwa przekłada się na działanie całej konstrukcji, a przede wszystkim silnika? Oto kilka przykładów:
- gęstość benzyny silnikowej ma wpływ na ilość dostarczanej energii, a co za tym idzie na moc silnika,
- prężność par benzyny silnikowej wpływa na prawidłowy rozruch silnika, płynność jazdy oraz wielkość emisji spalin,
- zawartość siarki całkowitej ma wpływ na rodzaj i wielkość emisji spalin, na wzrost emisji cząstek stałych w spalinach, a także przyczynia się do korozji,
- zawartość żywic definiuje skłonnościach do tworzenia osadów, które gromadzą się na elementach, takich jak gaźnik, wtryskiwacze, układ dolotowy, zawory, czy komora spalania.
Warto także podkreślić, że utrzymanie wysokiej jakości paliwa przekłada się na zadowolenie klientów, zwiększa ich zaufanie i sprawia, że stają się systematycznymi konsumentami.
Jak przeprowadzane jest badanie?
Badanie czystości paliwa przeprowadzana jest na podstawie próbki, pozwalającej na ocenę właściwości fizyko-chemicznych paliwa oraz jego zgodności z obowiązującymi normami. Mówiąc ogólnie takie sprawdzanie opiera się na weryfikacji składu chemicznego, gęstości, zawartości wody, liczby cetanowej, temperatury zapłonu czy zawartości znaczników akcyzowych.
Sprawdzeniu mogą podlegać różne rodzaje paliw, w tym benzyna, oleje napędowe, a także LPG.
W przypadku benzyny silnikowej możliwe jest zbadanie m.in. gęstości w temperaturze 15°C (zgodnie z PN-EN ISO 12185, metodą oscylacyjna z U-rurką), prężności par (PN-EN 13016-1), składu frakcyjnego (PN-EN ISO 3405), zawartości siarki (PN-EN ISO 20846, metodą fluorescencji w nadfiolecie), zawartości żywic obecnych (PN-EN ISO 6246, metoda odparowania w strumieniu). Ważne jest także sprawdzenie:
- liczby oktanowej badawczej,
- liczby oktanowej motorowej,
- zawartości ołowiu,
- okresu indukcyjnego,
- zawartości żywic obecnych (i przemywalnych),
- działania korodującego na płytce miedzianej,
- zawartości węglowodorów alifatycznych, olefinowych i aromatycznych,
- zawartości benzenu,
- zawartości związków tlenowych i tlenu całkowitego,
- indeksu lotności.
W przypadku oleju napędowego wykonywania są badania zgodnie z PN-EN 590, w czasie których sprawdzana jest m.in. liczba cetanowa, indeks cetanowy, gęstość w temp. 15°C, zawartość WWA, zawartość siarki, temperatura zapłonu, pozostałość po koksowaniu, pozostałość po spopieleniu, zawartość wody, zawartość zanieczyszczeń, działanie korodujące na płytce miedzianej, zawartość FAME, odporności na utlenianie, smarność (HFRR), lepkość kinematyczna, skład frakcyjny, temperatura mętnienia, czy temperatura blokady zimnego filtra (CFPP).